Home » Helium Nederland Community

Helium Nederland Community

Please to create posts and topics.

Plaatsing antenna op dakkapel + storing dak?

Hoi allemaal,

Ik ben van plan een antenne buiten op een dakkapel te zetten (achterkant van het huis, vergunningvrij).

Echter, het dat gaat nog een eindje door. Als ik antenne-houder koop en daar een antene op plaats, zal die aan één kant niet boven het dak uitkomen (mijn dak ziet er als volgt uit, negeer de ``):

``/|
_/ |
|    |

Dat horizontale streepje moet de dakkapel voorstellen. Is dit een probleem?

Tweede vraag: Hoe aard je een antenne? moet je een lighting-arrester er tussen zetten en dan een kabeltje helemaal naar je meterkast ofzo? ik begrijp dat echt niet 🙂

Last but not least: hoe laat je je antennekabel naar binnen? Een gat boren in een muur lijkt mij nogal wat..

alvast bedankt!

 

 

 

Hallo,

 

ik weet niet hoeveel hoger de nok van je dak is t.0.v. de dakkapel, anders kun je klein mastje zetten zodat die er niet bovenuit komt.

Maar het ligt er ook even aan welke antenne je gebruikt. een 3dbi gaat er waarschijnlijk wel overheen heb je een antenne met meer dbi die zend wat vlakker.

 

En je tweede vraag hoe laat je de antennekabel naar binnen?  houd de kabel van de antenne zo kort mogelijk om verlies in signaal te voorkomen. gebruik goede bekabeling is erg belangrijk.

Het is beter om je miner buiten te plaatsen zodat de antenne kabel zo kort mogelijk is/blijft. maar je zult in elk geval een gaatje moeten boren om buiten te komen.

succes.